http://www.imdb.com/title/tt0099426/
Toiminta/heroic bloodshed, peukalo hidastetusti ylös kyyhkysten lentäessä
Sen verran absurdi ylimelodramaattinen mustalla huumorilla maustettu väkivaltapläjäys, että ei oikein osaa sanoa mitään muuta kuin että kurkoa on. Jos miksaa Kauriinmetsästäjään Arpinaaman, Rambot ja Woon omasta tuotannosta vaikka Hard Targetin niin saattaa saada käsityksen leffan meiningistä (niin ja miksei Grand Theft Autotkin voisi miksata).
Välillä kyllä lipsutaan jo komiikan puolelle, Vietnam-elokuvassa näköjään lakisääteisessä vankileirijaksossa ei varmaan yksikään klisee jää käyttämättä sen parinkymmenen minuutin aikana kun siellä viivytään, ei ihme että näyttelijöitäkin alkaa naurattaa. Aina välillä kuolataan kuin Turkan Seitsemässä veljeksessä. Perinteinen lopun kaksitaistelu on jo Woon skaalallakin höpöä ja ylipitkää. Alku myös junnaa paikallaan turhan paljon, alkutekstijakson verinen jengitappelu leppoisankoomisen swing-musiikin tahtiin antoi odottaa ärhäkämpää otetta.
Mutta kun vauhtiin viimein päästään, niin Woon tavaramerkiksi muodostunut haudanvakava paatoksellisuus ja traagisuus yhdistettynä pidäkkeetömään action-dadaan voittaa kyllä puolelleen. Kun puoli Vietkongia lahdataan kerävolttia heitellen, juuri asetta pitelemään oppinut märkäkorva paukuttelee akimbona napakymppejä, dynamiittipötkö räjäyttää puoli baaria muttei hievautakaan päähenkilöä, tai kun olkimajat räjähtävät monikymmenmetrisiksi tulipalloiksi jo pelkän konekivääritulen voimasta ei voi kuin tuijottaa epäuskoinen virne naamallaan. Ei se ole Woo-elokuva jos kaikki ei ole elämää suurempaa.
Mistä tuleekin mieleeni, mitä aineita Woo on oikein Hollywoodiin päästyään popsinut? Jos nyt vähän onkin pitänyt hillitä kukkahattutätien takia, niin varhaiskauden tuotokset Face/Offiin asti ovat vielä kunnon kamaa (tosin kamala Broken Arrow enteili jo tulevaa), mutta siitä asti on tultu vain alamäkeä. Payback oli enää “ihan jees”, ja olisi voinut olla kenen tahansa tekemä – yhtä CGI-kyyhkystä lukuunottamatta siinä ei ollut jälkeäkään Woon tavaramerkeistä tai miehen alkuvoimaisesta luovasta hulluudesta, ja sen jälkeen onkin ollut aika hiljaista. Seuraavaksi vuorossa on IMDB:n mukaan manner-Kiinassa, tuossa taiteellisen ilmaisuvapauden luvatussa maassa, filmattu historiallinen eepos kiinalaisille rakkaasta Kolmen kuningaskunnan ajasta, vieläpä kohtalaisen merkittävästä taistelusta – en usko, että olen hirveän väärässä, jos arvelen että tästä tulee pystyyn kuollutta pönötystä. Ehkä huhutuista muista projekteista Spy-Hunterin tai Metroidin filmatisoinnit, tai sitten se “1500-luvun-ninja-nykyajan-Nykissä-mut-ei-me-hei-plagioida-Last Ninja II:ta”-sekoilu onkin Woon nykykunnon huomioonottaen ihan oikea viiteryhmä.